فروشگاه فایل

فروشگاه فایل و پروژه های دانشجویی معماری , عمران , شهرسازی , مکانیک , برق , کامپیوتر و ...

111 222 333 444

اطلاعیه فروشگاه

با سلام خدمت مشتریان عزیز: در صورت داشتن مشکل با پشتبیانی تماس حاصل فرمایید. با تشکر

دانلود رساله طراحی ایستگاه راه آهن

دانلود رساله طراحی ایستگاه راه آهن

دانلود رساله طراحی ایستگاه راه آهن در 174 صفحه

 

 

 

 

2-2-تعریف ایستگاه و فعالیت های آن

ایستگاه راه آهن از جنبه های مختلفی قابل تعریف است. از نظر ترافیکی ایستگاه محلی برای ارائه انواع سرویس های مورد نیاز به بار و مسافر است. از نظر فنی، ایستگاه محلی است که در آن خدمات فنی مورد نیاز به ناوگان ارائه میشود و نهایتاً از نقطه نظر بهره برداری، ایستگاه محلی است که در آن امکان تشکیل، تفکیک و قبول و اعزام و کنترل بر سیر قطارها فراهم میشود.

طبق دستورالعمل کامپاکس، منظور از استگاه محوطه ای است که در آن یک قطار بتواند در محدوده مشخص شده ای (در یک حریم مشخص شده ای) بمنظور سوار و پیاده کردن مسافر و تخلیه و حمل و نقل بار، جهت عبور قطارها یا گذشتن آنها از مقابل یکدیگر و یا بمنظور هر نوع مانور لازم، خواه به طور عادی وخواه در موارد اضطراری، توقف نماید.

در این بند در واقع ایستگاه از بعد ترافیکی و بهره برداری مورد توجه قرار گرفته است. با جمع بندی تعاریف ارائه شده می توان برای ایستگاه راه آهن تعریف کلی زیر بیان نمود:

ایستگاه راه آهن محوطه است که مجموعه از خطوط و سوزنهای بهم پیوسته و ساختمانهای اداری و مسکونی و سکوهای بار و مسافر و تجهیزات تخلیه و بارگیری و سرویس ناوگان در آن قرارداد و کلیه سرویس های مربوط به بار و مسافر و ناوگان، در آن قابل ارائه میباشد.

البته لازم به ذکر است که وسعت و تجهیزات هر ایستگاهی بستگی به سطح سرویس تعریف شده برای آن ایستگاه دارد و نیازی نیست که کلیه ایستگاههای راه آهن تمامی تجهیزات و تأسیسات مشابه را داشته باشند.

در هریک از ایستگاه های راه آهن تمام و یا بخشی از فعالیتهای ذیل قابل انجام میباشد:

  • تبادل مسافر
  • تخلیه و باگیری کالا
  • کنترل تردد قطارها
  • امکان عبور قطارها در نقط تلاقی در مسیرهای یک خطه
  • امکان سبقت گیری قطارهای سریع السیر و ویژه
  • انجام سرویس برای واگن ها و لکوموتیوها
  • تعویض لکوموتیو و تغییر سیستم راهبری و هدایت لکوموتیو
  • اتصال و یا انفصال واگنهای باری و مسافری
  • تنظیم واگن ها و عملیات مانور به منظور تشکیل قطار جدید، مستقر نمودن لکوموتیوها در آشیانه لکوموتیو و غیره
  • انجام عملیات در مواقع اضطراری نظیر وقوع سوانح در باک و یا خرابیهای ناوگان و غیره

تعداد خطوط، ساختمانها و تاسیساتی که معمولاً برای یک ایستگاه می بایتس پیش بینی گردد بستگی به نوع و حجم فعالیت هایی دارد که در آن ایستگاه انجام خواهد شد.

 

 

2-3-2-علل احداث ایستگاه

در طول انجام عملیات طرح مسیر و تعیین مسیر بین دو نقطه A و B گاهاً شرایطی پیش می آیند که مجبور به احداث ایستگاه میشویم. دلایل احداث ایستگاه را میتوان به شرح زیر دانست:

1-جذب مسافر

در طول مسیر اتصال نقطه A به نقطه B قطعاً نقاطی وجود دارند که با حداث مسیر راه آهن و عبور از آن نقاط برای راه آهن ترافیک مسافری تولید خواهند کرد . لذا لازرم است که در این نقاط ایستگاه احداث شود. البته باید توجه کرد کمه برای هر منطقه ای که مسافر داشته باشد، لزوماً احداث ایستگاه توجیه نخواهد داشت، زیرا که تعداد مسافر و توزیع آن در طول سال هم مهم میباشد. چرا که احداث ایستگاه نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد و چنانچه بازگشت سرمایه ای وجود نداشته باشد این مطلب توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

نکته دگیری که باید به آن توجه شود هدف اولیه از احداث مسیر است که همان ترافیک مبدا و مقصد میباشد. یعنی نباید ترافیک مبدا و مقصد را فداری ترافیک طول مسیر نمود.

از نقاط جذب مسافر برای راه آهن های بین شهری شهرهای بزرگ هستند. برای راه آهن های داخل شهری و متروها، از نقاط جذب مسافر میتوان فرودگاهها، ترمینال ها و یا محلهای شلوغ شهر مثل مرکز شهرها، فروشگاههای بزرگ، مکانهای آموزشی نظیر دانشگاهها و حتی شهرک های حومه ای که در کنار شهرهای بزرگ توسعه یافته اند، را نام برد.

2-جذب بار

یکی دیگر از دلایل احداث ایستگاه در یک منطقه جذب بار میباشد. نقاطی که تولید بار میکنند اغلب قطب های صنعتی، کشاورزی و معادن هستند که معمولاً در کنار این قطب ها در صورت توجیه، ایستگاه احداث میشود.

گاهی هم احداث ایستگاه برای قطب های مصرف کننده میباشد که در واقع احتیاج به مواد اولیه برای تولید دارند. برای مثال میتوان صنایع پتروشیمی و یا ذوب آهن را نام برد که میتواند مواد اولیه مصرفی خود را توسط راه آهن حمل کنند.

از دیگر محلهای تولید بار میتوان مبادی ورودی کشور را نام برد که در واقع محل ورود اقلام وارداتی به کشور میباشند. معملواض در این محل ها یاتگاهایی احداث میشوند که امکانات تخلیه و بارگیری و انبارهایی با وسعت کافی و آنها پیش بینی شده باشد.

 

3-تعمیرات و تعویض و بازدید ناوگان و سیستم راهبردی

در طول شبکه و در طول یک مسیر معمولاً پس از طی چند صد کیلومتر لازم میشود که ناوگان تعویض شده و یا آنکه بازدید شود و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. فواصل این نقاط که در آن بازدید ناوگان صورت میگیرد، بستگی به وضعیت ناوگان و طول عمر آن و فواصل بین عمیرات ناوگان صورت میگیرد، بستگی به وضعیت ناوگان و طول عمر آن و فواصل بین عمیرات ناوگان دارد البته شرایط بهره برداری هم تاثیر گذار هستند. در داخل این ایستگاهها باید تجهیزات بازدید ناوگان تعبیه شده و همچنین چنین نیروهای متخصص هم در آن استفاده شود. علاوه بر آن در این ایستگاهها باید کارگاههای مختلف تعمیرات واگن و دیزل هم قرار داشته باشند. در بخشهای بعدی به تفصیل در مورد این ایستگاهها و تجهیزات آنها بحث خواهد شد.

 

4-بالابردن ظرفیت شبکه

گاهی هدف از احداث ایستگاه بالا بردن ظرفیت شبکه میباشد. برای مثال فرض کنید که بین A و B ایتسگاهی احداث نشود اگر زمان سیر بین A و B، 6 ساعت باشد و مسیر یک خطه باشد، در آن صورت با فرض زمان 6 ساعت برای عملیات تعمیر و نگهداری، روزانه تعداد 3 زوج قطار میتواند از این مسیر عبور کند. حال اگر که یک ایستگاه در بین مسیر احداث شود و پر بود حرکت به 3 ساعت تقلیل یابد در آن صورت 6 زوج قطار میتواند از یان مسیر در شبانه روز عبور کنند.

احداث ایستگاه در واقع اجازه تلاقی و سبقت را به قطارها میدهد تلاقی در مسیرهای یک خطه اتفاق می افتد. هنگامی که دو قطار به سمت یکدیگر می آیند لازم است که یک قطار وارد یک خط ایستگاه شده و قطار دیگر از طریق خط دیگر عبور داده شود حال بسته به اینکه سیستم علائم چگونه باشد و طول خطوط ایستگاه چقدر باشد قطار دوم می تواند عبوری حرکت کند یا اینکه آن هم متوقف شده و سپس اجازه حرکت آنها صادر شود.

سبقت هم در مسیرهای یک خطه ممکن است و هم در مسیرهای دو خطه و هنگامی اتفاق می افتد که یک قطار با سرعت و یا اهمیت بیشتر بخواهد از یک قطار باری و یا از یک قطار با سرعت و اهمیت کمتر سبقت بگیرد. از نمونه قطارهای با اهمیت بیشتر میتوان قطارهای ترانزیت و یا قطارهای نظامی را نام برد. گاهی هم ممکن است که قطارهای باری طویل ساخته شوند که طول آنها از طول خطوط ایتسگاههای بین راهی بیشتر باشد و لذا نیاز به حرکت بدون توقف داشته باشند.

پریود بلاک بحرانی در تعیین ظرفیت یک مسیر تعیین کننده است. لذا در هنگام چیدن ایستگاه ها، فاصله ها طوری تنظیم میشوند که پریود گراف بحرانی طوری باشد که ظریفیت مورد نیاز بدست آید. گاهی هم اتفاق می افتد که با توجه به ترافیک سالهای اول و سپس رشد آن، بهره برداری از ایستگاه ها را فزبندی میکنند و یک سری از ایستگاهها را پس از آنکه ترافیک شبکه به مقدار معینی رسید چند سال بعد بهره بداری میکنند امروزه برنامه هایی وجود دارند که به مقدار معینی رسید چند سال بعد بهره برداری میکنند امروزه برنامه هایی وجود دارند که به مقدار معینی رسید چند سال بعد بهره برداری میکنند امروزه برنامه هایی وجود دارند که میتوان توسط آنها با وارد کردن توپوگرافی مسیر و شرایط هندسی و توان لکوموتیوها و تعداد آنها و وزن قطارها اقدام به تعیین پریود بلاک ها کرده و بلاک بحرانی را تعیین کرد.

 

5-محدودیت در نیروی کشش

در طول شبکه گاهی اتفاق می افتد که شیب و فراز بخشی از مسیر به گونه ای است که در آن بخش محدودیت نیروی کشش ایجاد میشود. لذا نیاز به تغییر آرایش در قطار ایجاد میشود و ممکن است قطار به چند بخش تقسیم شود تا امکان کشیدن آن وجود داشته باشد. این مسئله اغلب در مسیرهای کوهستانی پیش می آید. در واقع با این عمل بلاک بحرانی..........................................

 

دانلود رساله ایستگاه راه آهن,رساله ایستگاه راه آهن,رساله راه آهن,طراحی ایستگاه راه آهن,طراحی راه آهن,برنامه فیزیکی راه آهن,رساله راه آهن

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 13,500 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
resale-rah-ahan_1685635_1756.zip2.6 MB